Řidičské oprávnění sk. B a traktor

13.2.2017

Vložit nový příspěvek

Řidičské oprávnění sk. B a traktor

13.2.2017 14:53 vložil Ivan (Ivan)  IP: dynamic-109-81-208-105.ipv4.broadband.iol.cz

V televizní debatě (osobně jsem ji neviděl) mělo být údajně upozorňováno na to, že k řidičskému oprávnění skupiny B nelze řídit traktor. Ani do celkové hmotnosti do 3 500 kg. Jedná se o rozpor, s Evropskou směrnicí, kde pro traktory má být skupina C1. Pokud by to byla pravda, potom na jakékoliv traktory, včetně malotraktorů by mělo být oprávnění T. Dokonce bylo řečeno, že policie bude nekompromisně tyto případy posuzovat jako řízení bez řidičského oprávnění na skupinu T.
V tom případě bude nutné upravit v Zákoně č.361/2000 Sb. § 80a skupiny vozidel : f) B jsou zařazena motorová vozidla s výjimkou vozidel uvedených v písmenech a) až e) jejichž největší povolená hmotnost nepřevyšuje 3 500 kg, určená pro přepravu nejvýše 8 osob kromě řidiče, ke kterým smí být připojeno přípojné vozidlo o největší povolené hmotnosti ........
Vzhledem k tomu, že traktor je motorové vozidlo a není zde uvedeno jako u skupiny C1 a C - s výjimkou traktorů ..... bral jsem to, že ke skupině B patří traktor do 3 500 kg největší povolené hmotnosti.
Je někdo schopen to uvést na pravou míru a co je tedy správně ?


Vložit nový příspěvek    Citovat


sk. B a traktor

14.2.2017 17:12 vložil Ivan Varchol (Ivan)  IP: dynamic-109-81-208-214.ipv4.broadband.iol.cz

Pokud se budeme držet této směrnice, potom opravdu traktor ke skupině B nepatří.




SMĚRNICE EVROPSKÉHO PARLAMENTU A RADY 2006/126/ES

ze dne 20. prosince 2006

o řidičských průkazech (přepracované znění)




4. motorová vozidla

- "motorovým vozidlem" se rozumí jakékoli vozidlo s vlastním pohonem běžně používané pro přepravu osob nebo zboží po silnici nebo pro tažení vozidel používaných pro přepravu osob nebo zboží po silnici. Tento pojem zahrnuje trolejbusy, tj. vozidla připojená k elektrickému vodiči, ale nejezdící po kolejích. Nezahrnuje zemědělské nebo lesnické traktory;

- "zemědělským nebo lesnickým traktorem" se rozumí jakékoliv kolové nebo pásové vozidlo s vlastním pohonem s nejméně dvěma nápravami, jehož hlavní funkce spočívá v tažné síle, a které je zvláště navrženo, aby tahalo, tlačilo, vozilo nebo pracovalo s určitým nářadím, stroji nebo přívěsy používanými při zemědělských nebo lesních pracích, a jehož použití pro přepravu osob nebo zboží po silnici nebo pro tažení vozidel používaných pro přepravu osob nebo zboží po silnici je pouze jeho vedlejší funkcí.




Vložit nový příspěvek    Citovat


Řidičské oprávnění sk. B a traktor

16.2.2017 06:43 vložil Ivan Varchol (Ivan)  IP: dynamic-109-81-208-10.ipv4.broadband.iol.cz

Takže nic. Vypadá to, jako by všichni měli jasno a jen se pouze nechtějí zapojovat do diskuze. Je to škoda, protože by to objasnili těm, kteří v tom právě jasno nemají.
A nebo právě naopak, neví, ale proč by před ostatními ze sebe dělali blbce, kdyby ten jejich názor náhodou nebyl správný. Zajímalo by mě, co tedy říkáte Vašim klientům, pokud tento dotaz vznesou.
A protože tedy patřím mezi ty, kterým to jasné není, tak jsem se ptal.
Dva zkušební komisaři jsou přesvědčení, že traktor od novelizace Zákona.č.361/2000 Sb. v roce 2013 nepatří ke skupině B. Navíc jeden z nich byl o tom přesvědčován na nedávném školení.
A tak jsem vznesl dotaz na pracovníka kanceláře MD který má tuto oblast na starost a bylo mi řečeno, že traktor o největší celkové hmotnosti do 3 500 kg nadále do skupiny B patří, přestože není v této skupině výslovně uveden, jak tomu bylo dříve.
Uvedená směrnice Evropského parlamentu a rady, která stanovuje, že zemědělské a lesnické traktory nejsou zařazeny do motorových vozidel pro nás neplatí.
Tudíž na našem území a v našich zákonech je traktor motorové vozidlo a patří do skupiny B.
A tak tedy nevím. Objasní to někdo ???


Vložit nový příspěvek    Citovat


Re: Řidičské oprávnění sk. B a traktor

19.2.2017 13:09 vložil Ondřej Horázný (ondrej.horazny)  IP: 137.152.230.94.awnet.cz

Ivan Varchol napsal

Takže nic. Vypadá to, jako by všichni měli jasno a jen se pouze nechtějí zapojovat do diskuze. Je to škoda, protože by to objasnili těm, kteří v tom právě jasno nemají.
A nebo právě naopak, neví, ale proč by před ostatními ze sebe dělali blbce, kdyby ten jejich názor náhodou nebyl správný. Zajímalo by mě, co tedy říkáte Vašim klientům, pokud tento dotaz vznesou.
A protože tedy patřím mezi ty, kterým to jasné není, tak jsem se ptal.
Dva zkušební komisaři jsou přesvědčení, že traktor od novelizace Zákona.č.361/2000 Sb. v roce 2013 nepatří ke skupině B. Navíc jeden z nich byl o tom přesvědčován na nedávném školení.
A tak jsem vznesl dotaz na pracovníka kanceláře MD který má tuto oblast na starost a bylo mi řečeno, že traktor o největší celkové hmotnosti do 3 500 kg nadále do skupiny B patří, přestože není v této skupině výslovně uveden, jak tomu bylo dříve.
Uvedená směrnice Evropského parlamentu a rady, která stanovuje, že zemědělské a lesnické traktory nejsou zařazeny do motorových vozidel pro nás neplatí.
Tudíž na našem území a v našich zákonech je traktor motorové vozidlo a patří do skupiny B.
A tak tedy nevím. Objasní to někdo ???
Který pracovník to byl?
Ono totiž není žádný problém pro pracovníky MD říci, že platí pravý opak, nežli je v zákoně. Ovšem pokutu za řidiče pak nepochybně nezaplatí.
O traktorech se mluvilo po 19.1.2013, pokud si pamatuji. Od tehdy je to jinak a říkalo se, že pro oprávnění dříve udělená to platí postaru. Jenže na MD už ti lidé nejsou...


Vložit nový příspěvek    Citovat


Re: Re: Řidičské oprávnění sk. B a traktor

19.2.2017 13:45 vložil Ivan Varchol (Ivan)  IP: dynamic-109-81-208-68.ipv4.broadband.iol.cz

Ondřej Horázný napsal

Který pracovník to byl?
Ono totiž není žádný problém pro pracovníky MD říci, že platí pravý opak, nežli je v zákoně. Ovšem pokutu za řidiče pak nepochybně nezaplatí.
O traktorech se mluvilo po 19.1.2013, pokud si pamatuji. Od tehdy je to jinak a říkalo se, že pro oprávnění dříve udělená to platí postaru. Jenže na MD už ti lidé nejsou...
Byla to p. Janovcová, pokud jsem to dobře slyšel.
Ale pořád nevím jak to tedy je.


Vložit nový příspěvek    Citovat


Řidičské oprávnění sk. B a traktor

22.2.2017 15:40 vložil Ivan Varchol (Ivan)  IP: dynamic-109-81-208-76.ipv4.broadband.iol.cz

Vzhledem k tomu, že nikdo nic, tak jsem se spojil s dalším pracovníkem Odboru agend řidičů, konkrétně Mgr.Miroslav Češka. Po vznesení dotazu mi bylo řečeno, ať podám písemný dotaz a že mi bude odpovězeno.
21.2.2017 v 13.24. hod. byla zpráva , tedy dotaz v tomto znění přečtena.

Dobrý den.
Prosím zodpovězení následujícího dotazu.
V současné době panují nejasnosti ohledně řidičského oprávnění sk. B. Konkrétně zda tato tato skupina opravňuje k řízení traktorů do celkové hmotnosti 3 500 kg.

Do roku 2013 bylo uváděno ke skupině B:
Motorová vozidla s maximální přípustnou hmotností do 3 500 kg a s nejvýše 8 místy k sezení kromě místa řidiče,............
Traktory a pracovní stroje samojízdné, jejichž maximální přípustná hmotnost nepřevyšuje 3 500 kg ........
Od roku 2013 je text následující

§ 80a
Skupiny vozidel
(1) Do skupiny
f) jsou zařazena motorová vozidla s výjimkou vozidel uvedených v písmenu a) až
e) jejichž největší povolená hmotnost nepřevyšuje 3 500 kg ......

Takže traktory a pracovní stroje samojízdné se již neuvádějí. Ale není uvedeno jako u skupin C1 a C s výjimkou traktorů.

Ale podle našich zákonů je motorové vozidlo i traktor, na rozdíl od

SMĚRNICE EVROPSKÉHO PARLAMENTU A RADY 2006/126/ES

ze dne 20. prosince 2006

o řidičských průkazech (přepracované znění)




4. motorová vozidla

- "motorovým vozidlem" se rozumí jakékoli vozidlo s vlastním pohonem běžně používané pro přepravu osob nebo zboží po silnici nebo pro tažení vozidel používaných pro přepravu osob nebo zboží po silnici. Tento pojem zahrnuje trolejbusy, tj. vozidla připojená k elektrickému vodiči, ale nejezdící po kolejích. Nezahrnuje zemědělské nebo lesnické traktory;

- "zemědělským nebo lesnickým traktorem" se rozumí jakékoliv kolové nebo pásové vozidlo s vlastním pohonem s nejméně dvěma nápravami, jehož hlavní funkce spočívá v tažné síle, a které je zvláště navrženo, aby tahalo, tlačilo, vozilo nebo pracovalo s určitým nářadím, stroji nebo přívěsy používanými při zemědělských nebo lesních pracích, a jehož použití pro přepravu osob nebo zboží po silnici nebo pro tažení vozidel používaných pro přepravu osob nebo zboží po silnici je pouze jeho vedlejší funkcí.

V této směrnici jsou řešeny i otázky výcviku motocyklů, které jsme převzali.

Takže je třeba rozhodnout, zda se budeme řídit našim zákonem a tím pádem je traktor zařazen do skupiny B, nebo Směrnicí 126/2006 Evropského parlamentu a traktor do skupiny B nepatří.

Nemají v tom jasno zkušební komisaři, učitelé autoškol a ani policie, která se drží toho, že traktor do skupiny B nepatří.

Děkuji za vysvětlení
s pozdravem Ivan Varchol
Autoškola Varchol
Litoměřice

A tak budu čekat. Vím, že nikdo není zvědavý nějakého učitele z Litoměřic a že jsou pracovníci tohoto odboru vytíženi dost a dost. Ale pořád si myslím, že na tuto otázku není potřeba moc času a vzhledem k tomu, že je to jejich oblast mělo by jim to být jasné.





Vložit nový příspěvek    Citovat


Re: Řidičské oprávnění sk. B a traktor

2.3.2017 12:09 vložil Ivan Varchol (Ivan)  IP: dynamic-109-81-208-247.ipv4.broadband.iol.cz

Ivan Varchol napsal

Vzhledem k tomu, že nikdo nic, tak jsem se spojil s dalším pracovníkem Odboru agend řidičů, konkrétně Mgr.Miroslav Češka. Po vznesení dotazu mi bylo řečeno, ať podám písemný dotaz a že mi bude odpovězeno.
21.2.2017 v 13.24. hod. byla zpráva , tedy dotaz v tomto znění přečtena.

Dobrý den.
Prosím zodpovězení následujícího dotazu.
V současné době panují nejasnosti ohledně řidičského oprávnění sk. B. Konkrétně zda tato tato skupina opravňuje k řízení traktorů do celkové hmotnosti 3 500 kg.

Do roku 2013 bylo uváděno ke skupině B:
Motorová vozidla s maximální přípustnou hmotností do 3 500 kg a s nejvýše 8 místy k sezení kromě místa řidiče,............
Traktory a pracovní stroje samojízdné, jejichž maximální přípustná hmotnost nepřevyšuje 3 500 kg ........
Od roku 2013 je text následující

§ 80a
Skupiny vozidel
(1) Do skupiny
f) jsou zařazena motorová vozidla s výjimkou vozidel uvedených v písmenu a) až
e) jejichž největší povolená hmotnost nepřevyšuje 3 500 kg ......

Takže traktory a pracovní stroje samojízdné se již neuvádějí. Ale není uvedeno jako u skupin C1 a C s výjimkou traktorů.

Ale podle našich zákonů je motorové vozidlo i traktor, na rozdíl od

SMĚRNICE EVROPSKÉHO PARLAMENTU A RADY 2006/126/ES

ze dne 20. prosince 2006

o řidičských průkazech (přepracované znění)




4. motorová vozidla

- "motorovým vozidlem" se rozumí jakékoli vozidlo s vlastním pohonem běžně používané pro přepravu osob nebo zboží po silnici nebo pro tažení vozidel používaných pro přepravu osob nebo zboží po silnici. Tento pojem zahrnuje trolejbusy, tj. vozidla připojená k elektrickému vodiči, ale nejezdící po kolejích. Nezahrnuje zemědělské nebo lesnické traktory;

- "zemědělským nebo lesnickým traktorem" se rozumí jakékoliv kolové nebo pásové vozidlo s vlastním pohonem s nejméně dvěma nápravami, jehož hlavní funkce spočívá v tažné síle, a které je zvláště navrženo, aby tahalo, tlačilo, vozilo nebo pracovalo s určitým nářadím, stroji nebo přívěsy používanými při zemědělských nebo lesních pracích, a jehož použití pro přepravu osob nebo zboží po silnici nebo pro tažení vozidel používaných pro přepravu osob nebo zboží po silnici je pouze jeho vedlejší funkcí.

V této směrnici jsou řešeny i otázky výcviku motocyklů, které jsme převzali.

Takže je třeba rozhodnout, zda se budeme řídit našim zákonem a tím pádem je traktor zařazen do skupiny B, nebo Směrnicí 126/2006 Evropského parlamentu a traktor do skupiny B nepatří.

Nemají v tom jasno zkušební komisaři, učitelé autoškol a ani policie, která se drží toho, že traktor do skupiny B nepatří.

Děkuji za vysvětlení
s pozdravem Ivan Varchol
Autoškola Varchol
Litoměřice

A tak budu čekat. Vím, že nikdo není zvědavý nějakého učitele z Litoměřic a že jsou pracovníci tohoto odboru vytíženi dost a dost. Ale pořád si myslím, že na tuto otázku není potřeba moc času a vzhledem k tomu, že je to jejich oblast mělo by jim to být jasné.
Tak zatím pořád nic. Myslel jsem, že to bude pro Odbor agendy řidičů na Ministerstvu dopravy brnkačka a levou zadní to v pohodě zvládnou. Ale pravděpodobně je to na ně tvrdý oříšek.
Jsou dvě možnosti :
a) buď ví, ale mají tááááák moc práce, že není čas napsat odpověď
b) neví a přemýšlí, jak zdůvodnit to, že již od roku 2013 ke skupině B nepatří traktory a pracovní stroje, jak je to je to uvedeno ve Směrnici Evropského parlamentu a rady 2006/126/ES.
Takže, jak se říká - kdo si počká, ten se dočká.


Vložit nový příspěvek    Citovat


Re: Re: Řidičské oprávnění sk. B a traktor

3.3.2017 21:13 vložil Ondřej Horázný (ondrej.horazny)  IP: 32-31-100-82.wifcom.cz

Ivan Varchol napsal

Tak zatím pořád nic. Myslel jsem, že to bude pro Odbor agendy řidičů na Ministerstvu dopravy brnkačka a levou zadní to v pohodě zvládnou. Ale pravděpodobně je to na ně tvrdý oříšek.
Jsou dvě možnosti :
a) buď ví, ale mají tááááák moc práce, že není čas napsat odpověď
b) neví a přemýšlí, jak zdůvodnit to, že již od roku 2013 ke skupině B nepatří traktory a pracovní stroje, jak je to je to uvedeno ve Směrnici Evropského parlamentu a rady 2006/126/ES.
Takže, jak se říká - kdo si počká, ten se dočká.
Myslím, že b) je správně...


Vložit nový příspěvek    Citovat


Re: Re: Re: Řidičské oprávnění sk. B a traktor

9.3.2017 13:30 vložil Ivan Varchol (Ivan)  IP: dynamic-109-81-208-247.ipv4.broadband.iol.cz

Ondřej Horázný napsal

Myslím, že b) je správně...
Ministerstvo dopravy se zatím nějak nechce vyjádřit, ale nemohu pochopit jednu věc.
Ke Evropské směrnici se již MD vyjadřovalo v roce 2013 právě v souvislosti s řidičským oprávněním sk. B, kde zrovna panovaly nějaké zmatky , protože tato směrnice byla špatně transponována do českého práva.
Bylo řečeno : Česká republika jako členský stát Evropské unie je povinna se řídit právním předpisy Evropské unie a pokud se jedná o právní akty, které nejsou přímo aplikovatelné, je nutné provést jejich transpozice do národní legislativy.
Pro vysvětlení dále uvádíme, že je-li ustanovení vnitrostátního práva v rozporu s unijním právem, potom musí být přednostně aplikováno ustanovení unijního práva a konfliktní norma vnitrostátního práva se v takovém případě stává automaticky neaplikovatelnou. Přímého účinku směrnice se mohou jednotlivci dovolat před vnitrostátními soudy. Povinnost aplikovat ustanovení směrnice namísto konfliktního vnitrostátního práva, mají nejen soudy, ale i správní orgány, tedy i obecní úřady vykonávající přenesenou působnost a orgány Policie České republiky. S ohledem na výše uvedené skutečnosti, Ministerstvo dopravy dospělo k jednoznačnému závěru, že je nutné čl. 4 odst. 4 písm. b) směrnice o řidičských průkazech přiznat přímý účinek
495/2013-160-RP/1
3/3
a toto ustanovení jsou české správní orgány a orgány Policie České republiky povinny aplikovat namísto dosavadní rozporné vnitrostátní úpravy, tj. do doby, než nabude účinnosti novela zákona č. 361/2000 Sb. upravující tento nesoulad, se bude uplatňovat výše uvedený rozsah řidičského oprávnění skupiny „B“ (navržené znění). Po přijetí návrhu bude s ohledem na znění přechodného ustanovení toto řešení stanoveno i zákonem.
Jak je tedy možné, že když ve směrnici je stanoveno, že zemědělské a lesnické traktory nejsou motorová vozidla, tak se tato skutečnost netransponovala do našeho českého práva, když vše ostatní ano.
Pro zajímavost vložím celé vyjádření MD z roku 2013.



Elektronicky - všem obecním úřadům obcí s rozšířenou působností na vědomí - krajským úřadům - CSPSD, ISŠA Brno
Váš dopis značky / ze dne Naše značka Vyřizuje / linka Praha / 495/2013-160-RP/1 Janovcová Kateřina / 225131461 4.2.2013
Věc: Vymezení řidičského oprávnění skupiny "B" po datu 19.01.2013 - důležité upozornění
Vážené kolegyně a kolegové, zasíláme Vám důležité upozornění, týkající se rozsahu řidičského oprávnění skupiny „B“ stanovené zákonem č. 297/2011 Sb., kterým byl novelizován zákon č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů (zákon o silničním provozu), ve znění pozdějších předpisů, který nabyl účinnosti dne 19. ledna 2013. Česká republika jako členský stát Evropské unie je povinna se řídit právním předpisy Evropské unie a pokud se jedná o právní akty, které nejsou přímo aplikovatelné, je nutné provést jejich transpozice do národní legislativy. Tak tomu bylo i u Směrnice Evropského parlamentu a Rady č. 2006/126/ES, o řidičských průkazech (dále jen „směrnice o řidičských průkazech“), která byla do českého právního řádu transponována prostřednictvím zákona č. 297/2011 Sb., přičemž transpozice byla provedena podle českého znění směrnice o řidičských průkazech. I když všechny jazykové verze unijních právních předpisů jsou rovnocenné a žádná z nich nemá přednost před ostatními (srov. čl. 1 a čl. 4 nařízení 1/58/EHS o užívání jazyků v Evropském hospodářském společenství, Úř. věst. L 17, 6. 10. 1958, s. 385, ve znění pozdějších předpisů), nelze vyloučit, že některé jazykové verze se budou od jiných jazykových verzí odlišovat. V důsledku přijetí Směrnice Komise 2012/36/EU ze dne 19. listopadu 2012, kterou se mění směrnice Evropského parlamentu a Rady 2006/126/ES o řidičských průkazech (dále jen „směrnice 2012/36/EU“), došlo ke vzniku rozporu stávajícího českého znění směrnice o řidičských průkazech a směrnice 2012/36/EU. Při podrobnějším prozkoumání obou unijních směrnic bylo beze vší pochybnosti zjištěno, že česká verze směrnice o řidičských průkazech obsahuje v čl. 4 odst. 4 písm. b) nepřesnost, v důsledku které není směrnice o řidičských průkazech plně a správně transponována do českého právního řádu. Uvedené ustanovení se dotýká rozsahu řidičského oprávnění skupiny B, kde na základě daného znění byl upraven rozsah řidičského oprávnění skupiny „B“, který je v zákoně č. 361/2000 Sb., stanoven v § 80a odst. 1 písm. f), kde je uvedeno, cit.: „f) B jsou zařazena motorová vozidla s výjimkou vozidel uvedených v písmenech a) až e), jejichž největší povolená hmotnost nepřevyšuje 3 500 kg, s nejvýše 8 místy k sezení kromě místa řidiče, ke kterým smí být připojeno přípojné vozidlo o největší povolené hmotnosti nepřevyšující
750 kg, pokud největší povolená hmotnost této jízdní soupravy nepřevyšuje 3 500 kg nebo v případě rozšíření rozsahu nepřevyšuje 4 250 kg,“ Na základě uvedeného znění ustanovení je možné spojit vozidla do jízdní soupravy pouze za předpokladu, že největší povolená hmotnost přípojného vozidla bude vždy pouze 750 kg, tj. i za předpokladu, že souprava bude o největší povolené hmotnosti nepřevyšující 3500 kg. Rozpor, který byl zjištěn, se právě týká spojení vozidel do jízdních souprav, a to na základě znění směrnice 2012/36/EU, ze které vyplývá, že je možné složit jízdní soupravu z motorového vozidla o největší povolené hmotnosti nepřevyšující 3500 kg, za které je možné připojit přípojné vozidlo o hmotnosti převyšující 750 kg, ale souprava nesmí převýšit největší povolenou hmotnost 3500 kg. Další možností, v rámci řidičského oprávnění skupiny „B“, je možné řízení jízdní soupravy složené z motorového vozidla o největší povolené hmotnosti nepřevyšující 3500 kg, kdy je možné připojit přípojné vozidlo o největší povolené hmotnosti převyšující 750 kg, kdy tato jízdní souprava přesáhne největší povolenou hmotnost 3500 kg, ale nesmí přesáhnout 4250 kg. Jedná se ale o rozšířený rozsah řidičského oprávnění, který řidič může získat pouze na základě doplňovací zkoušky. Tato skutečnost se následně vyznačí v řidičském průkazu harmonizovaným kódem 96. S ohledem na tuto skutečnost Ministerstvo dopravy již připravuje změnu ustanovení §80a odst. 1 písm. f) zákona č. 361/2000 Sb., a navrhuje níže uvedený text, který již koresponduje s unijním právem. Níže uvedený navrhovaný text úpravy bude v nejbližších dnech předložen do meziresortního připomínkového řízení v rámci novelizace zákona č. 361/2000 Sb. Ustanovení §80a odst. 1 písm. f) bude tedy předloženo v následujícím znění: f) B jsou zařazena motorová vozidla s výjimkou vozidel uvedených v písmenech a) až e), jejichž největší povolená hmotnost nepřevyšuje 3 500 kg, s nejvýše 8 místy k sezení kromě místa řidiče, ke kterým smí být připojeno přípojné vozidlo 1. o největší povolené hmotnosti nepřevyšující 750 kg, 2. o největší povolené hmotnosti převyšující 750 kg, pokud největší povolená hmotnost této jízdní soupravy nepřevyšuje 3500 kg, nebo 3. o největší povolené hmotnosti převyšující 750 kg, pokud největší povolená hmotnost této jízdní soupravy převyšuje 3500 kg, ale nepřevyšuje 4 250 kg, jedná-li se o řidičské oprávnění v rozšířeném rozsahu,“ Jak vyplývá z navrhovaného znění, především u bodů 1 a 2, lze vyhodnotit, že korespondují se zněním zákona č. 361/2000 Sb., týkající se skupiny „B“ (§ 81 odst. 4), které bylo obsahem zákona č. 361/2000 Sb., platným do 18. ledna 2013. Znění daného ustanovení v provázanosti na bod 3 je nové, a rozšířený rozsah je možné získat pouze na základě doplňovací zkoušky stanovené zákonem č. 247/2000 Sb., o získávání a zdokonalování odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel a o změnách některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů. Pro vyznačení rozšířeného rozsahu je stanoven harmonizovaný kód 96 (zaznamená se do řidičského průkazu). Nutno podotknout, že výše uvedené se týká všech držitelů řidičského oprávnění skupiny „B“, nikoliv pouze těch, kteří získají řidičské oprávnění po 19. lednu 2013. Pro vysvětlení dále uvádíme, že je-li ustanovení vnitrostátního práva v rozporu s unijním právem, potom musí být přednostně aplikováno ustanovení unijního práva a konfliktní norma vnitrostátního práva se v takovém případě stává automaticky neaplikovatelnou. Přímého účinku směrnice se mohou jednotlivci dovolat před vnitrostátními soudy. Povinnost aplikovat ustanovení směrnice namísto konfliktního vnitrostátního práva, mají nejen soudy, ale i správní orgány, tedy i obecní úřady vykonávající přenesenou působnost a orgány Policie České republiky. S ohledem na výše uvedené skutečnosti, Ministerstvo dopravy dospělo k jednoznačnému závěru, že je nutné čl. 4 odst. 4 písm. b) směrnice o řidičských průkazech přiznat přímý účinek
495/2013-160-RP/1
3/3
a toto ustanovení jsou české správní orgány a orgány Policie České republiky povinny aplikovat namísto dosavadní rozporné vnitrostátní úpravy, tj. do doby, než nabude účinnosti novela zákona č. 361/2000 Sb. upravující tento nesoulad, se bude uplatňovat výše uvedený rozsah řidičského oprávnění skupiny „B“ (navržené znění). Po přijetí návrhu bude s ohledem na znění přechodného ustanovení toto řešení stanoveno i zákonem. Závěrem uvádíme, že informace v této věci bude též poskytnuta Policii České republiky.

S pozdravem
Ing. Vladimír Vošický, Ph.D. ředitel Odbor dopravně správní





Vložit nový příspěvek    Citovat


sk. B a traktor

2.5.2017 14:36 vložil Ivan Varchol (Ivan)  IP: dynamic-109-81-208-110.ipv4.broadband.iol.cz

Konečně přišla odpověď z MD, kde se neústupně drží toho, že podle našeho zákona je traktor motorové vozidlo a tím je vše jasné. Já si to nemyslím, ale již to řešit nebudu. Prostě na něco se vztahuje Evropská směrnice a na něco ne.

Váš dopis značky / ze dne Naše značka Vyřizuje / linka Praha / 3018/2017-160-RP/2 Shonová Petra, DiS. / 225131455 27.04.2017
Věc: E-podatelna: Vyjádření k řidičskému oprávnění pro skupinu vozidel "B" ve vztahu k řízení traktorů
Vážený pane, Ministerstvo dopravy, odbor agend řidičů, obdrželo Vaši žádost o vyjádření k řízení traktorů s řidičským oprávněním pro skupinu vozidel „B“. K uvedenému sdělujeme následující. Skupiny vozidel jsou definovány v § 80a zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů (zákon o silničním provozu), ve znění pozdějších předpisů. Do skupiny vozidel „B“ jsou zařazena podle § 80a odst. 1 písm. f) cit: „motorová vozidla s výjimkou vozidel uvedených v písmenech a) až e), jejichž největší povolená hmotnost nepřevyšuje 3 500 kg, určená pro přepravu nejvýše 8 osob kromě řidiče, ke kterým smí být připojeno přípojné vozidlo o největší povolené hmotnosti 1. nepřevyšující 750 kg, 2. převyšující 750 kg, pokud největší povolená hmotnost této jízdní soupravy nepřevyšuje 3 500 kg, nebo 3. převyšující 750 kg, pokud největší povolená hmotnost této jízdní soupravy převyšuje 3 500 kg, ale nepřevyšuje 4 250 kg, jedná-li se o řidičské oprávnění v rozšířeném rozsahu,“ Motorovým vozidlem je podle § 2 písm. g) zákona č. 361/2000 Sb., nekolejové vozidlo poháněné vlastní pohonnou jednotkou a trolejbus, tzn., že jsou zde zahrnuty i traktory a pracovní stroje samojízdné. Z tohoto ustanovení vyplývá, že držitel řidičského oprávnění pro skupinu vozidel „B“ je oprávněn k řízení traktorů a pracovních strojů samojízdných, jejichž největší povolená hmotnost nepřevyšuje 3 500 kg, k nimž smí být připojeno přípojné vozidlo o největší povolené hmotnosti nepřevyšující 750 kg nebo přípojné vozidlo o největší povolené hmotnosti převyšující 750 kg, za předpokladu, že největší povolená hmotnost této jízdní soupravy nepřevýší 3500 kg.


Vložit nový příspěvek    Citovat


Řidičské oprávnění sk.B a traktor

9.4.2018 07:20 vložil Ivan Varchol (Ivan)  IP: dynamic-109-81-208-225.ipv4.broadband.iol.cz

Po delší době jsem dostal vyjádření od Policie České republiky.

Č. j. PPR-6835-1/ČJ-2018-990440
Praha 27. března 2018

Počet stran: 1

Policie České republiky
Krajské ředitelství policie Ústeckého kraje
Odbor služby dopravní policie




Řidičské oprávnění pro řidiče traktoru s hmotností do 3,5 tuny – vyjádření

Ředitelství služby dopravní policie Policejního prezidia (dále jen „ŘSDP PP ČR“) obdrželo Váš dotaz, ve kterém požadujete, abychom se vyjádřili k případu kontroly řidiče traktoru s hmotností do 3,5 tuny, který vlastní řidičské oprávnění skupiny B. V souvislosti s touto problematikou Vaše součást dovodila nesoulad mezi Směrnicí Evropského parlamentu a Rady č. 2006/126/ES o řidičských průkazech a mezi zákonem č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů (zákon o silničním provozu), ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o silničním provozu“), při samotném výkladu, které řidičské oprávnění je třeba pro řízení zmíněného malotraktoru.
K tomuto Vám sděluji následující. Gestorem zákona o silničním provozu je Ministerstvo dopravy ČR, a to je také oprávněno vydávat stanoviska k jednotlivým ustanovením zmíněného zákona. Z tohoto důvodu byla předmětná problematika konzultována s pracovníky Ministerstva dopravy ČR, kteří se shodují s názorem ŘSDP PP ČR, že k řízení traktoru s největší povolenou hmotností nepřevyšující 3,5 tuny postačuje řidičské oprávnění sk. B („motorová vozidla s výjimkou vozidel uvedených v § 80a, odst. 1, písmenech a) až e) zákona o silničním provozu, jejichž největší povolená hmotnost nepřevyšuje 3 500 kg, určená pro přepravu nejvýše 8 osob kromě řidiče, ke kterým smí být připojeno přípojné vozidlo o největší povolené hmotnosti: 1. nepřevyšující 750 kg; 2. převyšující 750 kg, pokud největší povolená hmotnost této jízdní soupravy nepřevyšuje 3 500 kg, nebo 3. převyšující 750 kg, pokud největší povolená hmotnost této jízdní soupravy převyšuje 3 500 kg, ale nepřevyšuje 4 250 kg, jedná-li se o řidičské oprávnění v rozšířeném rozsahu“).
Závěrem uvádíme, že nám není znám žádný jiný právní výklad, který by prezentovalo Ministerstva dopravy ČR či Policie ČR, tak, je uvedeno v reportáži ČT v odkazu podatele pana Ivana Varcholy. Z tohoto důvodu také ŘSDP PP ČR neuvažuje o vydání usměrnění činnosti k uvedené problematice.
Zpracoval: JUDr. Pavel Vondrouš, tel. 834 370, e-mail: rsdp.vondrous@pcr.cz


plk. Ing. Tomáš LERCH
ředitel služby dopravní policie



Vložit nový příspěvek    Citovat


Vložit nový příspěvek


Mapa webu  |  Redakční systém WebRedakce - NETservis s.r.o. © 2018