Aleš Horčička BVR 2025: České vzdělávání řidičů jsme posunuli o level výš
Aleši, nejdřív nám prozraďte obecně. Jaká byla letošní konference?
V úterý 15. 4. se v O2 Universu setkalo přes 300 zástupců českých autoškol, téměř 200 zkušebních komisařů, přes 30 zástupců z členských zemí EFA a více než 100 dalších diváků z řad odborné veřejnosti, kteří se profesně zabývají bezpečností dopravy na českých silnicích. S partnery a spoluorganizátory hodnotíme její průběh velmi pozitivně – měsíce příprav rozhodně padly na úrodnou půdu.
Kapacita konference BVŘ 2025 byla tedy 600 diváků?
Ano. A mě velmi těší, že se podařilo, aby se takto široká skupina odborníků mohla setkat na jednom místě, debatovat o společných tématech a zjistit, co bude dopravním sektorem hýbat v následujících cca třech letech. Připočtěte k tomu navíc organizátory, partnery a také zahraniční kolegy z EFA – O2 Universum bylo opravdu nabité zainteresovanými lidmi.
Kolik zástupců z Evropské asociace autoškol tedy dorazilo čerpat inspiraci?
Na konferenci jich přijelo více než 30 - například z Rakouska, Itálie, Dánska, Estonska, Litvy, Francie a mnoha dalších nejen evropských zemí. Naším cílem bylo mimo jiné také ukázat celé Evropě, jaké projekty v České republice fungují, jaké mají výsledky i to, co si o nich myslí široká veřejnost.

Jako například?
Jako například program L17, samozřejmě. Pro něj v nedávné době vznikl i rozsáhlý průzkum vedený agenturou GEN. Výsledky tohoto průzkumu visí na webu AAČR a štědrý prostor jsme jim věnovali i v aktuálním vydání Autoškolských novin.
Co dalšího jste měli pro hosty konference BVR 2025 připravené? Předpokládám, že součástí doprovodného programu byly i partnerské expozice.
Samozřejmě. ŠKODA AUTO umožnila demonstrační zkušební jízdy a představila plně elektrický Elroq, SCANIA k prohlédnutí otevřela vozy z nejnovějšího portfolia, Grada vystavila výukové materiály, na jejichž tvorbě se podílí i AAČR, TELMAX nabídl k vyzkoušení řidičský trenažer, MOVITREN rozjel jízdu ve virtuální realitě. Na místě se dál představily projekty Platformy Vize 0 i nový projekt Virtuální dopravní zóny. Videa i fotky z akce postupně zveřejňujeme na našem Facebooku, mrknout se můžete i tam.
Jaký moment byl, Aleši, nejzajímavější pro vás?
Moc mě potěšil moment, ve kterém jsme předávali ocenění za dlouholetou činnost. Můj kolega a přítel Miloš Šlajchrt převzal uznání za své celoživotní působení v autoškolském segmentu přímo z rukou ministra dopravy. Ten moment pro mě byl opravdu silný a troufám si říct, že, nejen pro Miloše, nezapomenutelný.
A když bychom se bavili o největším úspěchu BVR 2025? Co byste vypíchnul?
Nejvíc mě těšilo to, že jsem po dlouhé době cítil sounáležitost všech přítomných. Na hostech v sálu bylo znát, že mají-li společné téma a společný cíl, umí velmi snadno táhnout za jeden provaz. Moc bych si přál, abychom na to uměli dál navázat a hledat cesty, jak navzájem lépe a efektivně spolupracovat. Společný cíl - zvyšování úrovně vzdělávání řidičů - totiž nemáme jen v rámci ČR, ale díky našim zahraničním kolegům a partnerství, která navazujeme, už tento cíl přesahuje hranice republiky a spojuje autoškoly napříč Evropou.

Kolegové z Evropské asociace autoškol čerpali inspiraci pouze na konferenci?
Program konference byl jen začátek. Na druhý den jsme pro ně uspořádali speciální praktický workshop na polygonu Sosnová, kde jsme jim představili projekty Platformy Vize 0 a kde si mohli prakticky vyzkoušet i další projekty AAČR: Virtuální dopravní zónu, Movitren, Učme se přežít i trenažéry TELMAX.
Aleši, máte na závěr něco, co byste chtěl dodat?
Byly to měsíce příprav, hodiny online i offline schůzek, desítky organizátorů, desítky partnerů a všechno to stálo za to. Opět se nám podařilo posunout sektor českého vzdělávání řidičů výše. Za sebe i za celou Asociaci autoškol moc děkuji všem spoluorganizátorům z Ministerstva dopravy a dalším odbornými partnerům, kteří s námi táhnou za jeden provaz. Má to smysl.