Snaha EU o vytvoření minimálních požadavků na učitele autoškoly a další novinky

21. 07. 2014
Kolegové, dostal se k nám při jednání CIECA v Dublinu materiál, který by měl být podkladem pro vytváření další směrnice EU, kde by měly být stanoveny požadavky na učitele autoškoly.

Materiál vypracovala pracovní skupina CIECA a jedná se o pracovní verzi. Níže Vám poskytujeme anglický originál a část českého překladu, který jsme zajistily. Všem členům Asociace autoškol byl odeslán kompletní překlad.
Snaha EU o vytvoření minimálních požadavků na učitele autoškoly a další novinky

Snaha EU o vytvoření minimálních požadavků na učitele autoškoly a další novinky

21.7.2014

Kolegové, dostal se k nám při jednání CIECA v Dublinu materiál, který by měl být podkladem pro vytváření další směrnice EU, kde by měly být stanoveny požadavky na učitele autoškoly.

Materiál vypracovala pracovní skupina CIECA a jedná se o pracovní verzi. Níže Vám poskytujeme anglický originál a část českého překladu, který jsme zajistily. Všem členům Asociace autoškol byl odeslán kompletní překlad !!!

 admin/files/2014/WG2_Proposal-Framework-WG2-June2014.pdf

admin/files/2014/WG1_2014-05-19_CIECA-RUE-DrivingStandards_Final.pdf

Český překlad (celý dokument pouze pro členy AAČR


Vzdělávací program pro řidiče

 Pracovní skupina 3: minimální kompetenční normy pro instruktory autoškol, laické instruktory a autoškoly

 První návrh: 28. května 2014


Předmluva

 Tento dokument byl napsán na základě jednání a korespondence se členy pracovní skupiny 3 (PS3), tj.:

 Ana Marti-Belda

Charles Johnson

Gerard Acourt

Jan Schepman

Rolf Robertson

Sonja Sporstal

Rolf Robertsen

Lars-inge Haslie

Michael Dolan

John Lepine

Andre Tourneur

Rosaria Ruiz

Reinhard Lauterbach

Veškeré chyby nebo nedorozumění jsou čistě mé vlastní. –Ian Holden, předseda PS3


1. Úvod

1.1. Návrh projektu vzdělávacího programu pro řidiče (VPŘ), vyhotovený sekretariátem CIECA v srpnu 2013 stanovil požadavek na doporučení:

· minimálních kompetenčních norem účastníků silničního provozu (řidičů)

· minimálních norem pro autoškoly

· minimálních norem pro laické instruktory vykonávající neplacenou instrukci řízení

· minimálních norem pro osoby vykonávající placenou instrukci řízení

1.2. První z těchto požadavků byl přiřazen pracovní skupině 1. Zbývající tři požadavky byly přiřazeny pracovní skupině 3 (PS3).

1.3. Byl vytvořen dodatečný požadavek tj.:

· Vytvoření doporučení pro „rámec osnov pro vzdělání řidičů“

1.4. Tato zpráva uvádí prvotní závěr dosažený PS3.


2. Prvotní závěr

Minimální normy pro autoškoly

2.1. CIECA by měla doporučit, aby nebyly žádné povinné minimální normy pro autoškoly, protože:

· Neexistuje žádná prokazatelná spojitost mezi jakoukoli konkrétní strukturou či modelem řízení autoškol a efektivností procesu, díky němuž se žák učí ovládat automobil

· Struktura průmyslu autoškol se výrazně liší mezi jednotlivými zeměmi. Vzhledem k nedostatku důkazů o spojitosti mezi jakoukoli konkrétní strukturou či modelem řízení autoškol a výsledky učení se ovládat automobil, by zavedení jednotného modelu uvalilo regulační a finanční břímě bez jakékoli zásadního návratu – v konfliktu s principy „Regulatory fitness“: Vytěžte to nejlepší z evropského práva v obtížných časech EC – IP/12/1349 12/12/2012

· Jakékoli další kompetence relevantní k výcviku řidičů by měly být obsaženy v každém prohlášení o minimálních požadavcích na odbornou způsobilost instruktora autoškol.

PS3 vyhodnotila, že bez ohledu na konkrétní obchodní model využívaný v praxi by všichni instruktoři autoškol profitovali ze znalostí příslušeného obchodního řízení a dovedností styku se zákazníky, nebo z podpory zaměstnanců disponujícími těmito dovednostmi. Nicméně, tyto dovednosti nejsou přímo spojeny s efektivní výukou a jejími výsledky, a jsou proto za hranicí kompetencí tohoto projektu


Minimální normy pro osoby vykonávající placenou výuku řízení

1.1. CIECA by měla doporučit podmínky pro všechny uchazeče, kteří si přejí vykonávat placenou výuku řízení, aby:

· byli držiteli řidičského oprávnění po dobu alespoň tří let (toto období je kratší než u doprovodného řidiče kvůli výcviku, který budou nuceni podstoupit)

· nebyli odsouzeni za žádný dopravní přestupek[1]

· úspěšně ukončili středoškolské vzdělání[2] nebo demonstrovali přiměřenou úroveň schopností, např. formou specializovaného výcviku (s ohledem na to, že toto pozvedne úroveň v zemích, které v současné době nemají nároky na vzdělání).

[1] Skupina vedla rozsáhlou debatu o možnosti uložení obtížněji splnitelných požadavků, např. žádné kriminální odsouzení a neumožňování registraci sexuálním útočníkům. Nicméně, několik členů mělo pocit, že by nebylo možné prosadit takové požadavky kvůli zákonu o omezení přístupu k osobním informací, atd.

[2] S ohledem na rozdíly ve struktuře vzdělávacího systému v různých členských zemích, „ukončit středoškolské vzdělání“ je chápáno tak, že dosáhli úrovně, ze které můžou postoupit dále na vysokou školu, případně na jiné terciární vzdělání