L17: Pohled ze zahraničí

11. 03. 2024
Zeptali jsme se na názor zahraničních partnerů AAČR. Jak si stojí režim L17 očima odborníků z EFA nebo z CEPA SafeDrive?
L17: Pohled ze zahraničí

"Myslím, že je velmi důležité, že Ministerstvo dopravy České republiky spolupracuje nejen s Asociací autoškol ale také s dalšími firmami. Zavedení režimu L17 je toho důkazem. Myslím, že takto by to mělo fungovat, a myslím, že toto je skvělý příklad pro celou Evropu. U jiných zemí vidíme, jak se podobný model odráží na nižší nehodovosti mladých řidičů. Zároveň už se v Česku máte z čeho učit - vidíte, co jinde nefungovalo a muselo se měnit. Je to prostě skvělá základna pro vystavění fungujícího modelu výuky mladých řidičů. Zároveň to vnímám i jako další možnost pro rodiče a jejich teenagery, aby pracovali na vzájemném vztahu a měli čas ho utužovat - třeba i za volantem coby Mentor a mladý řidič. To je vítězství pro všechny zúčastněné strany." Manuel Picardi, General Secretary EFA


"Bylo skvělé být na konferenci Budoucnost vzdělávání řidičů, na které se objevila spousta lidí a kde se také diskutovala řada důležitých témat, a vidět, jak Ministerstvo dopravy a AAČR sdílí své plány a nápady a myšlenky se všemi instruktory a zkušebními komisaři, kteří o novinky jeví zájem. Já sám jsem byl Mentorem pro svého osmnáctiletého syna. A jako rodiči mi to dalo obrovskou důvěru a vědomí jeho bezpečí, když mu teď půjčuji klíčky od auta a nechávám ho řídit samotného. Opravdu bych to doporučil každému. Celkově si myslím, když zohledníme dostupná data z jiných států, že L17 je krok správným směrem." Patrick Hekkert, CEPA SafeDrive 


"Je to fantastické. Česká republika bude první zemí v Evropě, která začíná své mladé řidiče vychovávat ještě dříve než v 17 letech. Novici mají více než rok na to, aby získávali zkušenosti s jejich Mentory, kteří už na silnici nějaký ten čas strávili. Doufám, že model L17 bude brzy modelem pro celou Evropu. Od roku 2004 to v Německu funguje tak, že mladí řidiči mohli už v 16,5 letech chodit do autoškoly a v 17 letech složit zkoušky - ale ještě ne závěrečné. S tímto potvrzením mohli řídit se svými rodiči a získávat tak další zkušenosti na silnici. V 18 letech si dál mohli požádat o zkoušky pro plný řidičský průkaz. Začít v 16 letech je jedním z našich nápadů a plánů do budoucna. Máme totiž skvělé vztahy se Švédskem, kde změnili systém už v roce 1991. Tam začínají s edukací už v 16 letech a mají dvouleté období výuky mladých řidičů, které samozřejmě končí zkouškami. Tento model má skvělé výsledky." Kay Schulte, German Road Safety Council